Bedriften:

Kommet dit at du allerede har startet bedrift?

Etter å ha registrert firma og kommet i gang, så hender det ofte at man blir stående litt fast. Da kan det være greit å få inn nye øyne til å se det utenfra.

Du har startet, men inntektene uteblir eller veksten går tregere enn forventet. Hva skal du gjøre for å få selskapet til å gå rundt og lykkes?

Bedriften

Finn ut hva som fungerer

Det er viktig å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Hva er det som gjør at kundene dine velger deg og hva er det som gjør at de velger konkurrentene dine?

  • Hvilke produkter eller tjenester er det faktisk kunde kjøper?
  • Hvordan er kundeopplevelsen når de kjøper av deg?
  • Hva er det som gjør at kundene dine velger deg og ikke konkurrentene dine?
  • Hva gir mest fortjeneste per salg?
  • Er det noe kundene etterspør, som du ikke tilbyr i dag?

Fokuser på det som faktisk selger og genererer inntekt. Kutt ut det som ikke selger.

Utforsk nye salgskanaler

Det er fort gjort å låse seg til de salgskanalene man behersker, og føler man har kontroll på. Det er ikke nødvendigvis sånn at disse kanalene er de beste. Her er noen salgskanaler å vurdere:

  • Direktesalg: Komme deg ut å banke på dører og snakke direkte med potensielle kunder.
  • Digitalt salg: Annonsering gjennom Google og sosiale medier for å prøve å lande kundene.
  • Partnerskap: Samarbeide med andre bedrifter i samme segment for å nå ut til flere kunder.
  • Affiliate: Få andre til å generere trafikk og leads til deg, mot at de sitter igjen med en provisjon for salget selv.
  • Undervisning: Gjennom webinar, kurs og undervisning kan du lære opp kunden din, og samtidig gi dem en bekreftelse på at du vet hva du holder på med.

Det er mange måter å selge inn sine produkter å tjenester på, og det er ikke alltid så enkelt å finne ut hva som fungerer.

Vi kan hjelpe deg med å analysere de forskjellige salgskanalene, og sette deg i kontakt med de riktige personene til å komme i gang med potensielle gode kanaler!

Evaluer prismodellen din

Det er ikke alltid enkelt å vite hva et produkt eller en tjeneste skal koste, og i starten ender man ofte opp med å gjette seg frem til et prispunkt. Da er det viktig at man evaluerer prisen fortløpende og gjør justeringer basert på produksjonskostnader og betalingsvilje.

  • Tar du for lite betalt? Da kan du fort oppfattes som en dårlig eller useriøs aktør.
  • Kan du vurdere en pakkeløsning, et abonnement, eller en modulær prising?
  • Har du andre produkter eller tjenester du kan drive mersalg av mot dine eksisterende kunder?
  • Finnes det flere deler av kundereisen du kan ta deg betalt for?
Økonomisk kontroll

Stram inn økonomien

Når man starter opp en bedrift har man bruke for mange tjenster og systemer. Når man tester ut forskjellige løsninger for å finne frem til det som fungerer for seg, så er det fort gjort at det baller litt på seg.

  • Gå gjennom faste utgifter og kutt unødvendige kostnader.
  • Finn ut hva du kan gjøre av regnskap selv, og hva du trenger å bruke en regnskapsfører til.
  • Snakk med alle leverandører og forhandle frem bedre avtaler.
  • Vurder om det finnes mer kostnadseffektive måter å drive på.

Dette er punkter man bør ha et kontinuerlig fokus på.

Få bedre kontroll på kundene

God kontroll på kundene er viktig for å unngå at man mister dem, og for å avdekke mulighetene for mersalg. Det er ofte rimeligere å beholde en kunde enn det er å skaffe en ny.

  • Sørg for å ha et godt CRM-system som holder styr på alle kundene dine.
  • Kundeservice og oppfølging bør være strømlinjeformet for en god opplevelse.
  • Sett opp automatiserte systemer for å følge opp og hente inn tilbakemeldinger fra kundene dine.
Vi har lang erfaring med å sette opp gode systemer, rutiner og arbeidsflyt for bedrifter. Ta en prat med oss før du hopper på det første og beste systemet som dukker opp.

Tenk stort, men bygg smart

Det er viktig å tenke de store tankene om at man skal bli stor og ut i verden, men det er samtidig viktig å tenke på at man skalerer riktig!

  • Har du satt tydelige mål for de neste 6–12 månedene?
  • Hva er det som skal til for å nå disse målene?
  • Har du en strategi for vekst?

Å drive selskap handler om mer enn å overleve. Det handler om å finne muligheter og gripe dem.

Hva er det neste steget du kan ta allerede i dag?

Bruk av cookies og behandling av data

Dette nettstedet bruker cookies for å tilby en bedre nettopplevelse. Ved å velge Godta alle aksepterer du vår bruk av cookies. Personlig informasjon kan brukes for tilpassing av annonser. Cookies kan brukes for tilpasset og utilpasset markedsføring.

Nødvendige

Funksjonelle

Statiske

Markedsføring