Idéen:

Har du kommet opp med en god idé?

Det starter ofte med den gode idéen, men utfordringen ligger i den lange veien mot realisering. Det er ikke alltid like enkelt å vite hvor man skal starte, og det er mange feller man møter på veien.

Det er helt umulig å sette opp en steg-for-steg guide til hvordan du ska oppnå gründerdrømmen, men det er en del punkter du må gjennom på vegen. Mye virker kanskje som klisjéer, men det er en grunn til at alle du spør ofte kommer med de samme svarene.

Idéen

1. Definer idéen din

Gjør en grundig jobb med å definere hva som faktisk er idéen din. En god forretningsidé løser et reelt problem eller dekker et behov i markedet. Noen ganger kan det være en vri på en eksisterende løsning, som kan løse problemet bedre, enklere eller rimeligere.

  • Hvilket problem løser min idé?
  • Hvem er det som er målgruppen min?

Bruk tid på å gjøre god research. Prøv å være så utfyllende som mulig når du skal få tankene dine ned på papiret. Sannsynligvis er du bombesikker i din tro på at du har kommet på noe genialt, noe de fleste gründere er i en tidlig fase. Derfor er det viktig å prøve å se idéen din fra flere vinkler, og gjerne sparre med noen du stoler på.

Vi er gjerne din aktive sparringspartner i den tidlige fasen. Vi stiller deg de vanskelige spørsmålene du ikke visste du skulle få. Spørsmålene som gir deg et annet perspektiv og gjør at du må tenke over flere sider av idéen.

2. Test idéen din

Før du investerer mye tid og penger, bør du sørge for å teste idéen din.

  • Finn ut om det finnes et marked.
  • Lag en enkel markedsundersøkelse og send ut.
  • Snakk med potensielle kunder og få ærlige tilbakemeldinger.
  • Se om lignende produkter finnes og hva du kan gjøre bedre.

3. Lag en enkel prototype

Alt for mange skal perfeksjonere produktet sitt før de lanserer det, og ender opp med å utvikle seg i hjel.

  • Bygg en grunnversjon av produktet ditt (MVP, minival viable product). Det trenger ikke å være perfekt, men det må kunne bevise verdien ovenfor kunden, og samtidig gi kunden en forståelse av hva det ferdige produktet vil være.
  • Hvis det er en tjeneste, beskriv den detaljert og prøv den ut i liten skala.
  • Test løsningen og juster basert på tilbakemeldinger. Bruk gjerne en smidig (agile) metodikk for å lage og forbedre produktet i iterasjoner. På denne måten får du forløpende validering av om jobben som gjøres er riktig.
Uansett om produktet ditt er fysisk eller digitalt, så har vi tilgang på ressurser som kan hjelpe deg i gang. Det kan være produksjon av en enkel webapp, trykking, 3d-printing eller annet.

4. Sjekk økonomien

Det hjelper ikke å ha en god idé om det ikke finnes noe økonomisk grunnlag for å utvikle det videre. Det finnes mange gode verktøy og rammeverk for dette, men noen ting du må finne ut er:

  • Finn ut hvilken gevinst kundene får, og hva de er villige til å betale for denne gevinsten.
  • Regn ut hva det vil koste deg å utvikle og selge løsningen.
  • Hvilke driftskostnader må du regne med, og hvordan skalerer disse?
  • Undersøk hvilke finansieringsmuligheter du har: egenkapital, lån, støtteordninger eller investorer.

Når du har svaret på disse punktene kan du begynne å sette opp regnestykker på om det er lønnsomt å gå videre med prosjektet, eller om du kanskje må revurdere idéen.

5. Beskytt idéen din

Det kan være smart å være tidlig ute med å undersøke om det er noen deler av idéen din som er patenterbart.

  • Undersøk om det er noen andre som har patent, varemerke eller designbeskyttelse du kan havne i konflikt med.
  • Pass på at du eier rettighetene til din egen idé.
  • Vurder patent, varemerke eller designbeskyttelse om dette er mulig.
  • Skriv samarbeidsavtaler hvis du har partnere.
Build brand

6. Bygg merkevaren din

Finn en god samarbeidspartner for merkevaren din. Alt for mange skal spare på kronene når det kommer til dette punktet, og ender opp med at ting fort ser litt useriøst ut. Det koster deg potensielt penger på tapt salg.

  • Finn et godt navn og lag en god visuell identitet.
  • Lag en enkel nettside og opprett kontoer på sosiale medier.
  • Fortell en god historie om hvorfor produktet ditt løser et problem.
Merkevare og branding kan vi! La oss hjelpe deg med å lande en god profil for din merkevare uten at du trenger å blø økonomisk. Her finnes det mange gode løsninger!

7. Skaff dine første kunder

Ikke vær redd for å være frempå når du skal skaffe deg dine første kunder. Det er lov å være litt breial, men pass samtidig på at du klarer å levere.

  • Selg produktet til en liten gruppe først, og sørg for at du har kapasiteten til å levere til disse.
  • Bruk ditt eksisterende nettverk og personlige kontakter. Delta på arrangementer hvor du kan bygge nye relasjoner.
  • Sørg for å ha gode systemer for styring av økonomi, kommunikasjon med kunder og lagring av tall. Her er det en jungel av systemer, så gjør en god vurdering på hva du har behov for.
  • Jobb datadrevet, og juster produkt, salg og markedsføring basert på faktiske kjøp og tilbakemeldinger.

8. Skalér bedriften

Når du har bevist at produktet fungerer, og du har god kontroll på viktig nøkkelfaktorer (KPIer), så er det på tide å utvide.

  • Bygg et godt team rundt deg. Kartlegg dine egne styrker og svakheter. Finn medgründere, partnere eller ansatte som utfyller dine egne ferdigheter.
  • Bruk oppsamlet data til å finne ut hvordan du kan effektivisere produksjon, salg og markedsføring.
  • Kartlegg potensielle nye markeder og gjør grundige økonomiske vurderinger av hver enkelt.
  • Se på potensielle nye forretningsmodeller. Det finnes mange måter å jobbe på, og kanskje er det modeller som passer bedre for skalering.
Man skal aldri undervurdere det å ha gode systemer og et godt team rundt seg! Det kan være den virkelig avgjørende faktoren til om man lykkes eller ikke.

Bruk av cookies og behandling av data

Dette nettstedet bruker cookies for å tilby en bedre nettopplevelse. Ved å velge Godta alle aksepterer du vår bruk av cookies. Personlig informasjon kan brukes for tilpassing av annonser. Cookies kan brukes for tilpasset og utilpasset markedsføring.

Nødvendige

Funksjonelle

Statiske

Markedsføring