Idéen:
Det starter ofte med den gode idéen, men utfordringen ligger i den lange veien mot realisering. Det er ikke alltid like enkelt å vite hvor man skal starte, og det er mange feller man møter på veien.
Det er helt umulig å sette opp en steg-for-steg guide til hvordan du ska oppnå gründerdrømmen, men det er en del punkter du må gjennom på vegen. Mye virker kanskje som klisjéer, men det er en grunn til at alle du spør ofte kommer med de samme svarene.
Gjør en grundig jobb med å definere hva som faktisk er idéen din. En god forretningsidé løser et reelt problem eller dekker et behov i markedet. Noen ganger kan det være en vri på en eksisterende løsning, som kan løse problemet bedre, enklere eller rimeligere.
Bruk tid på å gjøre god research. Prøv å være så utfyllende som mulig når du skal få tankene dine ned på papiret. Sannsynligvis er du bombesikker i din tro på at du har kommet på noe genialt, noe de fleste gründere er i en tidlig fase. Derfor er det viktig å prøve å se idéen din fra flere vinkler, og gjerne sparre med noen du stoler på.
Vi er gjerne din aktive sparringspartner i den tidlige fasen. Vi stiller deg de vanskelige spørsmålene du ikke visste du skulle få. Spørsmålene som gir deg et annet perspektiv og gjør at du må tenke over flere sider av idéen.
Før du investerer mye tid og penger, bør du sørge for å teste idéen din.
Alt for mange skal perfeksjonere produktet sitt før de lanserer det, og ender opp med å utvikle seg i hjel.
Uansett om produktet ditt er fysisk eller digitalt, så har vi tilgang på ressurser som kan hjelpe deg i gang. Det kan være produksjon av en enkel webapp, trykking, 3d-printing eller annet.
Det hjelper ikke å ha en god idé om det ikke finnes noe økonomisk grunnlag for å utvikle det videre. Det finnes mange gode verktøy og rammeverk for dette, men noen ting du må finne ut er:
Når du har svaret på disse punktene kan du begynne å sette opp regnestykker på om det er lønnsomt å gå videre med prosjektet, eller om du kanskje må revurdere idéen.
Det kan være smart å være tidlig ute med å undersøke om det er noen deler av idéen din som er patenterbart.
Finn en god samarbeidspartner for merkevaren din. Alt for mange skal spare på kronene når det kommer til dette punktet, og ender opp med at ting fort ser litt useriøst ut. Det koster deg potensielt penger på tapt salg.
Merkevare og branding kan vi! La oss hjelpe deg med å lande en god profil for din merkevare uten at du trenger å blø økonomisk. Her finnes det mange gode løsninger!
Ikke vær redd for å være frempå når du skal skaffe deg dine første kunder. Det er lov å være litt breial, men pass samtidig på at du klarer å levere.
Når du har bevist at produktet fungerer, og du har god kontroll på viktig nøkkelfaktorer (KPIer), så er det på tide å utvide.
Man skal aldri undervurdere det å ha gode systemer og et godt team rundt seg! Det kan være den virkelig avgjørende faktoren til om man lykkes eller ikke.
Bruk av cookies og behandling av data
Dette nettstedet bruker cookies for å tilby en bedre nettopplevelse. Ved å velge Godta alle aksepterer du vår bruk av cookies. Personlig informasjon kan brukes for tilpassing av annonser. Cookies kan brukes for tilpasset og utilpasset markedsføring.
Nødvendige
Funksjonelle
Statiske
Markedsføring